05 November 2013

Kekalutan di Aeroport Paris-Charles De Gaulle, Paris

Selamat Sejahtera semua
Catatan... Mohd Asri Redha b. Abdul Rahman
Tarikh : 03 Nov.2013

Apa khabar saudara semua pembaca-pembaca blog saya.. kalau ada yang nak bacalah.. ataupun kerana terpaksa membaca, ataupun memang nak baca... apa2 sahajalah... Rasanya lama juga tak menulis... tak ada kesempatan, asyik dok kursus dan melawat sana sini...

Pada waktu saya menulis catatan ini saya berada kat Aeroport Paris-Charles De Gaulle, Paris ,  iaitu kira-kira 50 minit perjalanan dari Kota Paris..  Sementara nak naik flight saya balik ke KLIA, jam 12.00 waktu Perancis,  ada masa sikit patuk-patuk keyboard ni buat cerita maka saya pun mulalah bagi otak kanan dan kiri  saya dok fikir sikit  apa nak cerita.. Saya ada banyak cerita sepanjang berada di Kota Paris.. Jadi saya nak cerita satu persatu…

Kelmarin saya sebenarnya sudah datang ke airport ini dengan semangat berkobar kobar untuk balik ke negara tercinta dan berazam untuk balik mengundi di PRK Sg Limau kerana saya adalah pengundi kat situ . Namun begitu saya gagal untuk dapatkan penerbangan terus ke KLIA/Alor Setar  gara-gara kesilapan tempahan tiket penerbangan balik dari Airport ini ke KLIA / Alor Setar.. Di Paris ni kalau nak ke airport kena keluar awal, kerana saya dapati kesesakan lalu lintas amat ketara jalan menghala ke airport ni.. Jadi kena datang awal. Orang Perancis pula mereka ni buat kerja ‘slow’ sikit  dan bersahaja saja.. dia tak kira orang tu mau cepat ka atau tidak. Kena ikut giliran juga. Style depa kut. Pemeriksaan keselamatan juga amat ketat, saya sendiri dibuat pemeriksaan terperinci, sampai kasutpun kena buka masuk mesin scanner.. seluruh badan habis dia raba..  waduh susah sungguh..

Dihotel inilah saya terpaksa tinggal satu malam lagi kat 
Paris ni.. letak dekat dengan Airport CDG dan boleh
ulangalik ke airport dengan bus shuttle yg disediakan
setiap 30 minit.
Bayangkan dalam pada kami datang awal 4 jam sebelum berlepas dan ‘check in’  dengan penuh yakin, tiba-tiba gadis Perancis yang cantik molek kat kaunter maklum bahawa tempahan tiket saya telah dibatalkan dan pihak syarikat telah 'refund' balik duit kat travel agency. Ayo…yo apa sudah jadi ni … bukan ada sapa kat Kota Paris yang saya kenal.. Lebih-lebih lagilah kat  airport ni.  Dah la tak pakai talian telefon lagi… Telefon hilang di Kota Paris, tak taulah samada tercicir atau diambil oleh penyelok saku… waduuh.. banyak cabaran ni… Nak harap talian internet kat airport ni sukar diperolehi .. dah lah semua tulisan dalam bahasa Perancis, dia keluar kat internet entah apa-apa .. bahasa Perancis sepenuhnya.. tak ada langsung bahasa Inggeris.. Orang Perancis ni memang taksub sungguh dgn bahasa mereka… dalam TV pun semuanya diterjemah kedalam bahasa Perancis...   
Masa ada cuma 2 jam sahaja lagi untuk berlepas…    Anak buah yang turut bersama saya, dah tak boleh nak buat apa dah...Tel kat Malaysia , travel agency yang urus tempahan tiket itu macam  buat tak kisah aje, dan tak terasa nak tolongpun untuk buat tempahan balik tiket tersebut dengan segera atas alasan dah habis waktu pejabat.. atau mungkin pejabat tak buka hari tersebut…

En Khirrul .. Penyelia MAS kat Airport CDG yang telah
membantu saya menyelesaikan masalah saya berkenaan

tempahan tiket kapalterbang tersebut..........................
waduuh.. apa punya syarikat macam ini.. kalau ada apa-apa perubahan bagi taulah balik pada pelanggan…Kita dah bayar tunai pada mereka bukan pakai LO.  Adakah dia fikir apa yang dia buat kat ofis tu semuanya ditanggung beres…. Nah ianya terjadi pada saya sendiri, yang jarang berjalan keluar negara seperti kali ini. .. Takat KLIA tak apa la.. ni di Kota Paris…. Negeri orang.  Masa semakin suntuk. Anak buah saya pula tak balik satu flight dengan saya , kerana mereka balik ke Istanbul dulu dan esoknya ke Singapore dan balik terus ke Penang… Saya punya ialah flight MAS dari  Aeroport Paris Charles De Gaullle ini terus ke KLIA dan terus sambung perjalanan ke Alor Setar.. Nak buat macam mana ni…… jangan panic…

Makanya pilah cari siapa penyelia kat situ… lega rasanya bila tengok penyelia itu orang Malaysia…..  dialah yang tolong  macam mana nak buat…  nak beli tiket lain kat kaunter hari ini pula cuti.. tak ada tempat untuk beli tiket… beliau cuba bantu saya sehabis mungkin, tapi masa dah semakin suntuk , kerana untuk membuat tempahan kat KL mengambil masa pengesahan, jadi terlepaslah saya penerbangan pada hari itu…..  Namun begitu saya dapatlah juga penerbangan untuk keesokan harinya… Dapat naik kapalterbang yang terbesar dalam sirinya iaitu Airbus 380.. kapal terbang dua tingkat dan boleh memuatkan hamper 500 penumpang termasuk krewnya.  Nasib baiklah ada kad kredit. Kena belanja dulu secara online. Kalau tidak nak cari kat mana disini RM5000.00  bayar tambang balik tu..

Airbus 380.. Setiap hari ada satu penerbangan dari 
Paris - KLIA dan sebaliknya.........  

Selepas itu terpaksalah  pula cari tempat tidor kat hotel berdekatan.. Hasrat hati nak tidor kat airport sahaja, malas nak keluar dari kawasan airport, tapi malu pula bila dah kawan baru saya ni tolong booking hotel melalui ‘local booking’  dan tolong bawa tunjuk naik shuttle train airport dan shuttle bus  dan hantar ke hotel.  Hotel yang agak murah berdekatan airport ni. dapatlah sebuah.. satu malam 80.43 Euro sahaja.. murahkan.. tapi dharab dengan duit kita RM4 ++..dekat RM400.00 juga semalam…  itulah standard di sana.. Jadi berjalan dinegara Eropah ni memang tinggi kosnya.. Oleh kerana tempahan tempatan tak kenalah ‘City Tax’ . Tapi masa duduk kat Hotel Luxemburg Paris, kena bayar ‘City Tax’ lagi selain bayar sewa hotel. Tak berkesempatan nak tanya adakah ‘City Tax’ ini untuk PBT mereka.. Kalau macam tu tentunya berjuta euro juga PBT mereka dapat dari City Tax ni sebab pelancong yang datang ke Kota Raya Paris ini berjuta juta orang setiap tahun. Kalau di Alor Setar dibuat City Tax macam ni pada pelancong, agak-agak boleh diterima tak…

Terima kasih en Khirrul Station Manager Cawangan MAS kat airport ni.. Harap-harap boleh jumpa dia lagi..  Ini merupakan pengajaran kepada saya dan sapa-sapa yang nak keluar negara terutama yang jarang keluar negara.. Yang selalu keluar tu tak apalah.  Dah tahu macam mana nak selesai. Syarikat yang menguruskan hal-hal tiket-tiket penerbangan ini kena cekap dan profesional, walaupun duduk di tempatan.. Kalau setakat nak jual tiket kapalterbang sahaja sapa pun boleh tapi bagaimana mereka nak pastikan apa yang diuruskan itu berjalan lancar, dan kalau ada masalah apa tindakan yang perlu diambil.

Kita tidak boleh mengharapkan sangat 100% apa yang dibuat disyarikat mereka , makanya kita tak ada masalah bila berada diluar Negara… Saya ni sebenarnya amat bernasib sangat sebab berjumpa dengan kawan baru saya ni..  Kalau ikut saya dah tenggelam  punca.. maklumlah selama ini berlagak sangat, semua urusan agen atau orang lain yang uruskan.. baik passport, visa, tiket penerbangan dan sebagainya.. ya lah ikut rombongan.. bila jadi macam  ni baru tau langit tinggi rendah.

Kita juga kena selalu dapat maklumat terkini akan flight yang kita akan naiki itu… macam-macam boleh jadi… mungkin juga kesilapan teknikal … Jadi berhati-hatilah….

Ok.. pengumuman dah dibuat untuk masuk dalam kapalterbang.. ni nak duduk dalam flight selama 11   jam..Jarak perjalanan ke KLIA lebih kurang 11,000 km. Sapa nak jadi teman tidur saya malam ni tak tahulah… Harap-harap saya jangan mengeruhh .. he- he ... Ok kita jumpa lagi…. Di Malaysia yang ku rindui… lama sangat berjalan di tiga negara, jumpa macam-macam bangsa, budaya, bahasa, agama.. Makan pun dah tak ketahuan dah. Makan bermacam-macam jenis makanan.. hanya bertawakkal kepada Allah sahaja kehalalannya. Asal ada tulis halal sahaja kira ok lah…. Tapi ada juga kesangsiannya . fahaman mereka tentang halal itu agak merisaukan saya, kerana pada masa yang sama arak dijual sebebasnya. Kalau was-was hanya sekadar makan roti, telor, air kopi, serta salad… sebelah ada daging babi sebelah ada telor, dan salad.. kira oklah tu.. kalau kat Malaysia mengkelan la nak makan….   sembahyangpun ringkas-ringkas sahaja… Jumaatpun dah tertinggal 2 kali…dah rindu kat masjid lagi....  Segala-galanya menimbulkan kerinduan kat Malaysia…..

Nanti saya cerita lagi pengalaman saya semasa berada kat Yeosu Korea Selatan, Istanbul Turki dan Paris Perancis…mengapa saya ke sana dan  banyak cerita , pengalaman dan pengetahuan yang saya dapat…  tunggu dalam blog ini saya akan paparkan….. kalu mahu baca lah...  tak boleh nak memaksa baca....bye..


Assalamualaikum WRT…..



asriredha teratak kasih alor setar

1 comment:

Terima kasih kerana melayari blog saya. Komen anda pasti memberikan penambahbaikan kepada ilmu pengetahuan saya dan juga kepada paparan blog saya.