09 May 2010

TEKANAN PERASAAN/ STRESS

08 Mei 2010:
Lubuk Batu Kalai, Tasek MUDA, Sik

Sedar tidak sedar sebenarnya semua manusia mempunyai tekanan perasaan yang tersendiri atau ada 'stress' dalam diri mereka. Cumanya setakat mana seriousnya tekanan perasaan yang dihadapi oleh seseorang. Stress itu adakalanya perlu juga dalam usaha membina keyakinan diri dan juga meningkatkan diri dalam kerjaya atau apa bidang yang dicebori. Tahap ketahanan seseorang seseorang terhadap stress adalah juga berbeda. dan bagaiamana seseorang itu mengatasi stressnya  adalah berbeda antara seseorang. Banyak buku dan panduan yang diberikan dalam menangani stress...Saya sebenarnya banyak bahan berkenaan cara-cara menghadapi stress ..sebab saya sendiri pernah menghadapi tahap stress yang teramat sangat tinggi hingga boleh menjejaskan kesihatan... Nantilah kalau ada masa saya akan cerita pengalaman saya dan bagaimana saya mengatasinya tanpa perlu rujuk kepada kaunselor yang berpengalaman.

 Kerja kat Pejabat Tanah juga penuh dengan tekanan...sebab kita berhadapan dengan pelanggan yang dinamakan manusia...macam-macam karenah dan kehendak pelanggan yang terpaksa kita penuhi.. kadang-kadang boleh kita penuhi dan kadang-kadang kita tidak boleh penuhi... Inilah cabaran terbesar bekerja di Pejabat Tanah .

Tak apalah sabar lah dulu nanti saya akan cerita panjang...Apa yang saya nak cerita..  saya telah masuk berkhemah di hutan dalam kawasan Tasek Buatan Manusia Empangan Muda, Sik...Pergi ke sana memang gila habis...hilang segala kerungsingan dalam tempoh 2 hari tersebut..Aktiviti memburu, memukat, menembak, mengail, memasak, makan, tidor dan  menyembang adalah antara perkara yang dilakukan semasa berkhemah kat situ...seronok sungguh.. apatah lagi dapat pula kawan-kawan baru yang 'joint' sekali

Tasek Muda ini luasnya ialah 000 hektar, dimana airnya digunakan untuk tujuan pengairan di sawah padi kawasan MADA dan juga untuk tujuan kegunaan harian. Kosnya sahaja hampir RM000 juta.


Gambar saja sudah menggambarkan segalanya. Seronok tau bila dapat mengail .. Dapat ikan besar pula tu..... Ada lagi gambar menarik ada kat facebook saya...pilah tengok..

Tempat saya 'camping' bersama group ialah kira-kira 2 jam menaiki bot enjin ekor biawak..Nama tempat itu ialah Lubuk Batu Kalai, masuk melalui Sungai Kecil yang ada dalam tasek disitu...Memang tempat itu agak cetek dan banyak ikan-ikan kat situ....Sekali-sekala dengar cerita ada gajah datang minum kat sira yang ada kat situ..Saya tidak sempat tengok gajah. Kalau nasib baik dapat tengok ayam hutan, rusa, kijang, pelandok dan juga landak.  Kebayakan binatang2 ini semua semakin kekurangan.. maklumlah sentiasa diburu oleh pemburu yang gemarkan daging-daging eksotik seperti ini.. hak yang dibela bukan sedap..kalau dapat daging buruan hutan memang puas.....ini yang menjadi kegilaan kebanyakan orang yang berminat dalam aktiviti-aktiviti memburu. .

Jadi salah satu cara untuk menghilangkan 'stress' adalah mengikuti aktiviti seperti ini....Atorlah selalu bersama kakitangan atau keluarga...duduk jauh sikit dari kesibukan harian, jauh dari Radio dan TV, jauh dari deringan telefon dan sebagainya. Pi duduk dalam khemah yang  penoh nyamok dan pacat, malahan lipan bara pun ada....apatah lagi waktu saya pergi..hujan lebat sekali dengan tiupan angin kencang. Bayangkanlah macammana kami tidor malam tu......kalau tidak biasa , tak boleh nak bayangkan...


asriredha
teratak kasih alor setar

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana melayari blog saya. Komen anda pasti memberikan penambahbaikan kepada ilmu pengetahuan saya dan juga kepada paparan blog saya.